Ahad, 15 September 2013

Usrah suci 14/09/2013

Assalamualaikum wbkt.. 
Just nak sharing ilmu masa usrah semalam dengan Ustaz Muhammad Amin berkenaan Kepercayaan kepada Rasul & Nabi. 

Usrah Suci 14 Sept 2013 bersama ustaz Muhammad Abdullah Al Amin mengetengahkan Syarah Rukun Iman. Kesinambungan kelas bulan lepas, kali ini rukun iman keempat~Percaya dengan Rasul ♡♡

Perbezaan Nabi dan Rasul
Nabi :adalah seorang manusia, lelaki yang mendapat wahyu dari Allah SWT namun tidak wajib disebarkan kepada orang lain..
Rasul: adalah seseorang manusia, lelaki yang mendapat wahyu dari Allah dan memiliki kewajipan untuk menyampaikan wahyu tersebut.

Jumlah nabi dan rasul ada 124.000 orang, diantaranya ada 313 orang yang diangkat Allah SWT menjadi Rasul. Diantara 313 orang Nabi dan Rasul itu, ada 25 orang yang nama dan sejarahnya tercantum dalam Al Quran.

Bila membicarakan mengenai beriman kepada Rasul maka kita membicarakan lima perkara.

1.Beriman dengan nama kewujudan.
Ada 25 org yg namanya disebutkan di dalam al-Quran. Kita hendaklah meyakini akn kewujudan mereka ini ialah :-
1.Adam 2.Idris 3.Nuh 4.Hud 5.Soleh 6.Ibrahim 7.lsmail 8.Luth 9.Ishak 10.Yakub 11.Yusuf 12.Ayub 13.Syuib 14.Harun 15.Musa 16.Ilyasa 17.Zulkifli 18.Daud 19.Sulaiman 20.Ilyas 21.Yunus 22.Zakaria 23.Yahya 24.Isa 25.Muhammad

2.Beriman dengan risalah datangnya dari Allah SWT. 
-Yang dikatakan dgn beriman dengan risalah para Rasul itu adalah hak dari Allah ialah meyakini bahawa segala apa yang nabi ajarkan adalah datangnya dari Allah. Rasul hanyalah menyampaikan kpd kita. Segala perkara yang diajarkan adalah apa yang Allah telah sampaikn kpd mereka.

3.Beriman dengan sirah perjalanan hidupnya
-Beriman dgn babak2 hidup para Rasul yg telah diceritakan di dlm al-Quran dan hadith2 yg sahih. Jika seseorang itu menolak salah satu dari babak hidup para Rasul yg dikisahkan oleh al-Quran atau hadith yg soheh maka akan rosaklah imannya.
-Kisah hidup para Rasul seperti Adam yg diturunkan dr Syurga. Banjir besar di dalam kisah nabi Allah Nuh. Terbelahnya laut spt di dlm kisah nabi Allah Musa dan lain2 lagi. Kisah isra'dan mikraj nabi Muhammad SAW.
-Di antara contoh kisah nabi itu spt kisah isra'nabi Muhammad SAW spt di dlm firman Allah.
"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Surah Al-Isra' ayat 1)

4.Membenarkan apa yang sahih dari perkhabarannya
-Beriman dgn Rasul juga bermaksud kita perlu beriman dgn segala perkhabaran yg telah diberitahu kepada kita. Seseorang nabi akan mengucapkn perkara yg berkaitan agama dgn apa yg telah diajarkan oleh Allah kepada mereka. Mereka tidak mengucapkan sesuatu yg berkaitan agama dgn akal atau nafsu mereka. Oleh yg demikian, segala apa yg datang dari Rasul hendaklah kita membenarkannya. 
-Rasul itu sifatnya maksum (terpelihara dari dosa - dosa, kesilapan yg mndatangkan dosa)

5. Meyakini syariat yang telah dibawakan kepada kita
-Selain itu yang dikatakan beriman kepada Rasul ialah kita beriman dengan  syariat yg telah diajarkan kpd kita. Syariat merupakan jalan hidup yg telah diajar, ditunjukkan, disuruh, dan apa - apa yang  ditegah oleh nabi untuk kita meninggalkannya.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan