Ahad, 9 Disember 2012

Senggugut lagi...

Sebagai wanita..
Kita bertuah diberi anugerah oleh Allah swt
iaitu Rahim.
:-)
Kalau kita cuba fahami apa ertinya Rahim juga sebahagian nama Allah..
Allah Yang Maha Pengasih & Maha Penyayang..
Mulianya wanita..
Diangkat sedemikian tinggi...
Tapi
Ramai wanita tidak tahu nilainya Rahim sehingga
Kita sakit atau kehilangan sebuah Rahim..
:-(
Kesihatan wanita sangat penting..
bagaimana kita nak menjaga keluarga..
membina kerjaya..
membina kejayaan...
Kalau kita tidak menjaga diri sendiri dahulu...
Kata orang hendak berkorban bukanlah bermakna terkorban...
Sayangi diri sendiri dulu.
Ok
Pengalaman saya..
Senggugut di setiap bulan memang mengganggu produktiviti...
Saya mesti sakit kepala yang teruk aka migrain...
adakalanya sampai termuntah, tergolek - golek di lantai kerana menahan sakit...
pernah saya terjatuh kat tandas hanya kerana nak pitam dek senggugut..



Apa itu Senggugut atau PMS?
Penyakit senggugut (PMS) merupakan himpunan simptom fizikal, psikologi, dan emosi yang berkait dengan kitaran haid wanita. Dianggarkan kebanyakan wanita pada usia boleh mengandung (child-bearing age) (sekitar 80 peratus) mempunyai sebahagian simptom PMS,[1] the official definition limits the scope to having symptoms of "sufficient severity to interfere with some aspects of life".[2] Simptom sedemikian biasanya boleh dijangka dan berlaku secara tetap semasa dua minggu sebelum haid. Biasanya simptom mungkin hilang sebelum atau selepas permulaan aliran haid.
Bagi sesetengah wanita dengan PMS, simptom amat teruk sehingga mereka dianggap melumpuhkan. Bentuk PMS ini mempunyai nama psychiatric tersendiri: Penyakit senggugut teruk (premenstrual dysphoric disorder) (PMDD).
sumber: wikipedia
Bertahun tahun mencari solusi..
Tapi semuanya ubat ubat ubat..
mula mula memang melegakan tapi sudah tidak memadai..
Dan
saya melupakannya kerana pasrah seolah - olah itulah takdir yang perlu dijalani...
hahaha
Satu hari saya tergerak hati nak pakai Premium Beautiful bukan kerana
kebaikan yang ada padanya
tetapi
kerana nak kurus...
Ya..
Nak kurus... Semua perempuan ingat bila kurus itu cantik.
Tapi tidak ingat untuk sihat...
Memang betul saya dapat kurangkan berat badan..
Walaupun tidaklah sampai berkilo - kilo banyaknya..
Tapi ianya kurang secara sihat.
Saya berpuas hati..
Namun
Ada cerita disebalik kelebihan Premium Beautiful ini...
:-)
Ia membantu saya ketika haid...
Senggugut berkurangan tanpa perlu mengambil ubat penahan sakit lagi!
dan
Sakit kepala mahupun migrain juga berkurangan dari seminggu kena 2 ke 3 kali..
Kini
lebih kurang 45 hari hanya sekali sakit kepala...
Alhamdulillah
Dan
Saya juga bukan lagi penyimpan tegar panadol, panadol menstrual...
Alhamdulillah
:-)
Jika anda ingin mendapatkan nasihat tentang Premium Beautiful boleh hubungi saya
fb: Syufirdza Yannie Hj Mohamad
sms: 0162339737
Jangan tunggu lama - lama...
Kesihatan sangat penting.
Apabila kita sakit nanti, kita sanggup berhabisan wang ringgit untuk kembali sihat...
Jangan perjudian hidup kita.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan