Ahad, 28 Oktober 2012

Penderita migraine & neck stiffness?

Assalamualaikum wbkt ^_^
 
Harap semuanya sihat walafiat hendakNya. Aaamiin..
 
Ok nak cerita sikit pasal migraine... Saya memang selalu kena sakit kepala yang teruk. Mungkin dalam seminggu sekali tu sudah pasti. Nak - nak lagi nak 'datang bulan'... tak sukanya. =_=!
Saya mesti tak miss beli panadol atau paracetamol kat farmasi kah, 7-11 kah... atau mana - mana convenience shop... mesti nak kena beli. Ubat mesti kena ada sentiasa dalam handbag, kat rumah & office. & saya melepek terbaring... sakit kepala bukan perkara main main... Badan gagah mana pun kalau dah diserang sakit kepala/migraine...memang lembik. Kembang je urat urat kat kepala ni.
 
Ada orang kata kita selalu sakit kepala sebab kita terlalu risau... benda yang tak berlaku lg, kita dah fikir bukan bukan.. nak nak lagi kita ni usahawan. Ehhh betul ke?
 
Cuba baca ni:
Pain phase
Classically the headache is unilateral, throbbing, and moderate to severe in intensity.[19] It usually comes on gradually[19] and is aggravated by physical activity.[3] In more than 40% of cases however the pain may be bilateral, and neck pain is commonly associated.[21] Bilateral pain is particularly common in those who have migraines without an aura.[15] Less commonly pain may occur primarily in the back or top of the head.[15] The pain usually lasts 4 to 72 hours in adults[19] however in young children frequently lasts less than 1 hour.[22] The frequency of attacks is variable, from a few in a lifetime to several a week, with the average being about one a month.[23][24]
The pain is frequently accompanied by nausea, vomiting, sensitivity to light, sensitivity to sound, sensitivity to smells, fatigue and irritability.[15] In a basilar migraine, a migraine with neurological symptoms related to the brain stem or with neurological symptoms on both sides of the body,[25] common effects include: a sense of the world spinning, light-headedness, and confusion.[15] Nausea occurs in almost 90% of people, and vomiting occurs in about one-third.[26] Many thus seek a dark and quiet room.[26] Other symptoms may include: blurred vision, nasal stuffiness, diarrhea, frequent urination, pallor, or sweating.[27] Swelling or tenderness of the scalp may occur as can neck stiffness.[27] Associated symptoms are less common in the elderly.[28 
Nak baca lagi sila ke sini: http://en.wikipedia.org/wiki/Migraine
 Sakit apa pun memang mengganggu produktiviti. Ada orang kata, "janganlah membenci penyakit kerana ianya didatangkan untuk mengingatkan kita". Tapi tanggungjawab kita untuk mencari solusinya bukan hanya berserah diri semata mata.. Bertahun - tahun saya mencarinya. Ada juga yang kata bahawa sakit kepala/migraine ni diwarisi... sbb mak saya, aunties memang ada migraine. =_=!
Saya mesti mencari solusi tapi bukan dengan memakan ubat penahan sakit... Dari berurut hinggalah berbekam memang menenangkan tapi migraine masih mendatang. Bagaimana ya?
 
Alhamdulillah akhirnya saya bertemu dengan solusi yang sebenarnya saya cari untuk menguruskan badan :p
Sesungguhnya Allah swt maha penyayang lagi maha pengasih... sudah lebih 2 minggu rupanya saya bebas dari sakit kepala/migraine.
Nak tau apa? Nanti saya ceritakan sedikit masa lagi... Saya nak buktikan dulu... boleh? :D
Dalam masa yang sama berat badan saya jugak sudah mengurang lebih kurang 3.5kg... ;-)
Bahagianya Syukur Alhamdulillah... Ok ok nanti kita bersambung lagi ya...
 
Salam ceria ^^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan